Katolický týdeník: Je to, co vlastníme, vážně „naše“?

16.12.2018

Jsme v pokušení zesvětšťovat advent i Vánoce a trávit je konzumně. Na druhou stranu vidíme bídu i v naší zemi - pracující za minimální mzdu nebo oběti exekucí. "Nerodí se stromek, ale Ježíš Kristus," zdůraznil papež František v homilii při mši v Domě sv. Marty po první neděli adventní.

Foto: archiv KT

Soukromé vlastnictví se v žádném případě nemá měnit ve společné, naposledy naše země výsledek toho viděla v letech socialismu. Mohli bychom si ale uvědomit, že vše, co vlastníme, není skutečně "naše", ale bylo nám darováno a měli bychom spolu s tím přijmout i odpovědnost. Na světě dnes žije miliarda lidí v extrémní chudobě, kdy na den mají k dispozici v přepočtu asi 23 korun, a další dvě a půl miliardy dvakrát takový obnos. Naproti tomu jedno procento světové populace vlastní 40 % světového bohatství.

Starost o chudé přitom není výsadou ideologií a sociálních analýz, politických rozhodnutí nebo projektů na radikální změny ve společnosti. A pro křesťany není jen možností, jak se angažovat - je v srdci jejich víry. Konstatují to autoři knihy shrnující důrazy současného Svatého otce v sociální oblasti, která by v překladu nesla název Papež František. Tato ekonomika zabíjí (Papa Francesco. Questa economia uccide, 2015 - česky zatím nevyšla).

O chudobě a blahobytu mluví papež velmi často a vybízí k tomu, aby každý změnil svůj životní styl. Tak jako podle přikázání "Nezabiješ" bychom měli podle jeho "programového" textu, exhortace Radost z evangelia (Evangelii gaudium), odmítat, aby ekonomický systém poškozoval slabé a méně schopné. "Jak je možné, že není zprávou hodnou pozornosti, když starý bezdomovec zemře na ulici, ale naopak to, že trh s akciemi ztratil dva body?" ptá se Svatý otec. Zdůrazňuje také, že sociální otázky souvisejí se změnou klimatu nebo že ekonomický systém, který stojí na rostoucí spotřebě, a nerovnost významně škodí vztahům mezi lidmi.

(...)

(Autorka této části anonce: Tereza Zavadilová, KT)